onsdag 17. juli 2013

Refleksjon etter endt vandring

Den siste uken har vi fått flere spørsmål om hva vi har tenkt og reflektert over på turen.

Før jeg begynte å gå hadde jeg store tanker om hvor mye jeg skulle reflektere og hvor mange verdensproblemer som skulle være løst når turen var ferdig. Alle floker og bekymring om fremtid skulle ha fått sin løsning.

Raskt skjønte jeg at det jeg har lest og hørt om vandringens vidunderlige følelser og kraft, til tider har manglet virkelighetsorientering.

Noen ganger hadde jeg nok med veien og stien. Det var såpass utfordrende å gå noen steder at all min energi gikk med til å holde meg på veien. Ett steg. Plassere stavene. Ta ett steg til. Andre ganger gikk vi på lange grusveier uten ende og da føltes ryggsekken tung.


Mye av lærdommen ligger på et mer ubevisst plan. Kroppen har lært meg noe. Når en går slik som vi har gjordt dag etter dag, kommer vi i nærkontakt med hva vi virkelig trenger. Når vi ble slitne trengte vi hvile. Når vi ble sultne trengte vi mat. Når vi ble trøtte trengte vi søvn. Ofte var sinnet mer sliten enn kroppen og vi ble bevisste på hvor nært kroppen og sinnet hører sammen. Når vi var mentalt slitne, ville kroppen også stoppe. Og i tillegg trengte vi selvfølgelig hverandre til selskap og trøst. 

En annen oppdagelse handler om tilstedeværelse. Sjelden har jeg vært så tilstede. Tanker om alt som skal gjøres senere har blitt satt tilside og jeg har gjordt det jeg skulle gjøre nå. Nemlig å gå. Veien har gjordt at jeg har konsentrert meg om å tråkke riktig. På andre strekninger har det vært så flott natur og så kjekt å gå at jeg har måttet klype meg i armen.  

I en tid preget av at alt skal være effektivt (til og med ferien) er kanskje det å gå sett på som unyttig. Vi har ikke tjent ei krone, vi har ikke hjulpet til på leir, vi har ikke besøkt alle vi skulle besøkt. Vi har bare gått. Og det har vært en befrielse  i seg selv. Det å ikke gjøre alt, men bare gå. 

I hverdagen haster mange av oss fram og tilbake og lever "burde" liv. Vi burde gjort det ene og det andre. Vi prøver å tette gapet mellom hva vi burde gjøre og være og det vi egentlig er. Og hva får vi? En mengde mennesker som blir slitne, mismodige og deprimerte.

Min største lærdom er å ta ett steg om gangen. Livet er så stort. Det kan noen ganger føles som om det er ett enormt fjell en skal bestige. Når vi for noen uker siden, begynte vår vandring, virket Nidaros så uendelig langt framme. For å bestige det store fjellet brøt vi det ned til små skritt. Ett skritt er så ufattelig lite. Nesten smålig. Sakte. Lite effektivt. Men når vi hadde satt den ene foten foran den andre i 7 timer, hadde vi komt oss et par mil avgårde og når vi gjorde det dag etter dag i fire uker, så ble det over 60 mil og vi stod til slutt foran Nidaros. 


Så er kanskje det svaret på bekymringer. Er skritt om gangen. Ikke tenk for langt fram. På turen fikk vi både gnagsår, blemmer og vi ble slitne. Det gjorde vondt der og da, men når vi var framme var alt glemt.

Så blir målet å fortsette å være en pilegrim. En som beveger seg. Ikke for fort. Målrettet, men tilstede. En som vet at målet er langt der framme, men som befinner seg her og alltid er på vei. Pilegrim betyr nemlig fremmed og er vi fremmed på jorden er vi hjemme et annet sted. Da har vi perspektiv på livet.



9 kommentarer:

Gamlefar sa...

Meget bra skrevet. Å gå i 30 dager er faktisk en luksus som alle burde unne seg en gang i livet. Så tenker jeg på det du skrev om tilstedeværelse. Det er sannsynligvis noe av det samme man opplever når man er ute og løper. Bare koble helt ut alt annet enn det å bevege kroppen.

Johan sa...

Fin refleksjon. Erfaringen kan sikkert omsettes i den daglige og ofte kjedelige hverdagsvandringen.
God tur videre, på andre veier.

Solveig sa...

Dette innlegget fikk øynene til å bli fuktige. Klump i halsen. Takk for fine ord, og for at jeg fikk være litt med på turen gjennom bloggen :)

Ørjan sa...

Mesterlig!! Skriv en bok, svoger!

Oddveig sa...

Nydelig skreve, og det beste av alt - orda har meining og e resultatet av levd liv. Sånt lika e, og prøve å leve det. Så va det det her med å leve et pilgrimLIV! Vi får øve oss sammen :-)

bestemor. sa...

Veldig fint skrevet.Nyttig til lærdom for flere.

Ingebjørg sa...

Mekitig å lese Jan Kristian. Dette lover bra for masteren. Var det lignende tanker Henning Kvitnes hadde i tankene da han skrev sangen: "Jeg er bare en pilgrim på denne veien, gutter."?

Anonym sa...

Gratulerer begge 2! Har vært fint å følge dere på respektfull avstand, for det meste fra det høye nord. Interessante betraktninger. Man forventer gjerne høytflyvende tanker og grensesprengende visjoner ettr en slik vandring, men som for de fleste andre så er summen at det enkle og jordnære er essensen. Og det er ingen bagatellmessig innsikt. El Gustavo

Johanne sa...

Det var veldig hyggelig å lese om deres opplevelser!! Kjempegøy å kjenne seg igjen i så mye av det :) Takk for hyggelig pilegrimsprat i oslo, lykke til med oppgaven din!